Jak sprzedawać? Kilka cennych wskazówek

sprzedaż, jak sprzedawać, rozmowa, biznesmeni

Sprzedaż to jeden z najważniejszych elementów w biznesie. Nie ważne, czy zajmujemy się produkcją, świadczeniem usług czy właśnie działamy w handlu, aby się utrzymać należy umieć się sprzedać. Aby robić to dobrze, należy poznać różne techniki sprzedażowe oraz przestrzegać kilku reguł, o których przeczytasz poniżej.

1) Prowadząc rozmowy handlowe konieczne jest dostosowanie jej tempa do tempa klienta. W czasie prezentacji produktu lub usługi nie wolno popędzać osoby, która ma dokonać wyboru, ani tym bardziej jej spowalniać. Pospieszanie może zostać odebrane jako chęć wybicia z równowagi i próba nakłonienia do zawarcia niekorzystnej dla kupującego umowy. To bardzo ogranicza zaufanie klientów do sprzedawcy.

2) W czasie negocjacji trzeba się wykazać cierpliwością i skrupulatnością. Bez względu na to, jaki temperament ma klient, którego obsługujemy, zawsze to my musimy być bardziej cierpliwi i opanowani. Nawet jeśli klient zadaje setny raz to samo banalne pytanie, nie można dać się wyprowadzić z równowagi.

3) Prowadząc rozmowy handlowe trzeba mówić z entuzjazmem i pogodą ducha. Klient, który słucha uśmiechniętego i uprzejmego sprzedawcy będącego ekspertem w swojej dziedzinie, darzy go dużo większym zaufaniem, niż sprzedawcę, który nie do końca wie, czy oferowany przez niego produkt zaspokoi potrzeby klienta.

4) Odwaga i pewność siebie – te cechy są bardzo potrzebne każdemu sprzedawcy. W trakcie prowadzenia negocjacji należy być pewnym każdego wypowiadanego słowa. Należy mówić stanowczo i jednocześnie być przy tym bardzo uprzejmym. Chociaż połączenie tych dwóch cech wydaje się być skomplikowane, gdy uda się je osiągnąć, efekty rozmów handlowych są dużo lepsze. Istotna jest również odwaga. Czasem zdarza się taka sytuacja, że trzeba powiedzieć klientowi „NIE”. Wbrew pozorom, sprzedawca, który potrafi się sprzeciwić zyskuje u klienta większy szacunek, niż taki, który na wszystko się godzi. Mówiąc „NIE” trzeba pamiętać, by robić to z klasą.

5) Przejrzystość i elastyczność procesu sprzedaży. Klient powinien być poinformowany o wszystkich kosztach, które musi ponieść, by zakupiona przez niego usługa mogła być zrealizowana, lub zakupiony produkt miał taką funkcjonalność, jakiej oczekuje. Jeśli w czasie procesu sprzedaży będziemy zatajać dodatkowe, nawet niewielkie koszty, klient raczej będzie niezadowolony z tego powodu i przestanie darzyć nas zaufaniem. Równie ważna jest elastyczność. Jeśli klient ma potencjał i widać, że jest nastawiony na stałą współpracę z firmą, warto potraktować go indywidualnie. Taki zabieg zostanie na pewno przez niego doceniony.

6) Zasada autorytetu. Prowadząc negocjacje handlowe, należy kreować się na autorytet w branży, w której się działa. Aby tak było, trzeba pamiętać przede wszystkim o:

wyglądzie zewnętrznym – specjalista ds sprzedaży powinien być zadbany i schludnie ubrany. Nie zawsze elementem obowiązkowym jest garnitur, w większości przypadków wystarczy schludna koszula i długie spodnie. Sprzedawca powinien mieć również świeży oddech i dbać o higienę osobistą.

spójności wypowiedzi – osoba, która sprzedaje musi mówić spójnie i sensownie. Należy też ważyć słowa, a jeśli nie jest się czegoś pewnym, to o tym nie mówić. Nie należy też obiecywać klientowi czegoś, czego nie jesteśmy pewni.

wiedza – specjalista zajmujący się obsługą klienta musi posiadać dużą wiedzę z zakresu produktów lub usług, które oferuje. Dobrze, jeśli jest ekspertem, który potrafi odpowiedzieć na każde pytanie klienta, a jeśli tej odpowiedzi nie zna, potrafi ją uzyskać. Sprzedawca, który „nie daje się zagiąć” bardzo wiele zyskuje w oczach klienta.

Dział sprzedaży to jeden z najważniejszych działów w każdej firmie. Gdyby pracował nieefektywnie, produkty czy usługi, które firma świadczy nie znalazłyby odbiorców. Dlatego jeśli pracujesz w dziale sprzedaży, pamiętaj by kształcić się na bieżąco, zdobywać nowe doświadczenia i umiejętności. Chcąc skutecznie sprzedawać, pamiętaj też o omówionych powyżej zasadach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *