Jak motywować pracowników wyższego szczebla?

business-170645_640

Podwyżki pieniężne to żaden motywator na wyższych stanowiskach
Teoria zarządzania, zgodnie z którą „pracownicy pracują tym lepiej, im więcej się im zapłaci” jest złudna i dotyczy tylko tych najniżej opłacanych stanowisk. Jeśli osoba, która zarabia u nas 1300 zł miesięcznie dostanie stuzłotową podwózkę, wówczas będzie to dla niej odczuwalna nagroda i polepszenie warunków życia. Jeśli jednak chcemy zmotywować pracowników o wyższym pułapie zarobków, musimy sięgnąć po nieco bardziej wysublimowane środki.
Gdy brakuje nam umiejętności managerskich…
Po pierwsze, jeśli mamy pod sobą pracowników zarabiających o kilka pułapów więcej niż wspomniane 1300 zł i nadal nie chcemy nabyć umiejętności managerskich w zakresie wzbudzania w pracownikach motywacji, zaangażowania, kreatywności i lojalności, wówczas nadal pozostaje nam motywowanie pracowników doraźne poprzez dalsze nagradzanie za pomocą pieniędzy. Wówczas pozostaje nam jednak płacić więcej niż wspomniane 100 zł. Jeśli ktoś miesięcznie zarabia 5 tyś zł, wówczas odczuwalną podwyżką będzie dla niego dołożenie mu 2 tyś pensji lub zaoferowanie dodatkowych udogodnień w postaci lepszego biurka, lepszego samochodu służbowego lub takich rzeczy jak na przykład możliwość latania po Polsce samolotem w podróże służbowe (zamiast zmuszania pracownika do pokonywania dwa razy w tygodniu trasy Gdańsk-Wrocław autem). Zdecydowanie tańszym sposobem na zwiększanie efektywności naszych pracowników na wyższych stanowiskach jednak będzie odpowiednie ich traktowanie.

Jak motywować pracowników?
Większość awansowanych managerów niestety nie dostaje od pracodawcy szkolenia w zakresie motywowania pracowników do pracy. Dlatego jedni są samoukami i czytają poradniki takie jak ten, który mówi o tym jak motywować pracowników do pracy, inni zdają się na intuicję. Ta druga grupa niestety nader często odwzorowuje to, czym nasiąknęła w domu rodzinnym i traktuje swoich pracowników zgodnie z wyuczonym wzorcem relacji ojciec-dziecko. Ta druga grupa niestety jest najbardziej toksyczna i nieefektywna w swojej pracy managerskiej.
Nieumiejętne zarządzanie pracownikami wpływa niestety na cały wizerunek firmy i bardziej spektakularne zdarzenia, nad którymi nie zapanował manager, doprowadzają do spadku motywacji pracowników w całym zespole.

Identyfikacja motywatorów
Zdrowe i efektywne zarządzanie należy zacząć od zidentyfikowania czynników demotywujących ludzi w naszej firmie. Informacje na ten temat uzyskujemy zwykle z rozmów pozyskanych bezpośrednio od pracowników. Zwykle nie będą oni wylewni podczas rozmów z szefem w cztery oczy, dlatego właśnie w firmach zatrudnia się działy HR. Często także w celu pozyskania informacji o czynnikach motywujących i demotywujących należy obserwować dogłębnie ludzi w pracy i sprawdzać, kiedy są zaangażowani w pracę, a kiedy nie.
Jedną z najlepszych rzeczy, jakie może zrobić szef, aby zwiększyć zaangażowanie pracowników w pracę to delegowanie na nich zadań, które zwiększają efektywność pracy, morale i odpowiedzialność za firmę. Wówczas niepotrzebne będzie nawet zwiększanie pensji pracowników aby powiększyła się motywacja do pracy. Wystarczy, że pokażemy im, że powierzamy im coraz bardziej odpowiedzialne zadania. Nie kosztuje to zbyt wiele, a daje dobre efekty.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *