Dopasuj styl motywowania pracowników do specyfiki firmy

office-730681_640

Jaki nie powinien być manager?
Motywowanie pracowników to jedno z najtrudniejszych zadań w pracy managera. Potrzebne są do tego specyficzne umiejętności, a także predyspozycje osobowościowe. Manager nie może być osobą unikającą kontaktów, neurotyczną i zakompleksioną oraz nieśmiałą. Zatrudnienie takiej osoby na stanowisku managera, nawet jeśli ma on niesamowite kompetencje techniczne do wykonywania pracy, będzie dla naszej firmy katastrofą. Nic bardziej nie demotywuje jak szef, który jest toksyczny.
Dopasuj cechy managera do specyfiki firmy
W sytuacji, gdy poszukujemy osoby na stanowisko managerskie i wykluczyliśmy wśród kandydatów tych, którzy nie pasują do objęcia tego stanowiska przez posiadanie niepożądanych cech psychicznych, wówczas sprawdźmy, czy ów szef będzie pasował do naszego zespołu. Istnieją różne sposoby zarządzania firmą, różnorodne zespoły pracowników. W jednych firmach bardziej liczy się ścisłe podporządkowanie pracowników niż zdolności do kreatywnego działania. W innych będzie promowana samodzielność pracownika. W jeszcze innych firmach przede wszystkim ważna jest lojalność pracowników.

W każdej z wymienionych firm zupełnie inaczej będzie wyglądało motywowanie pracowników. Pracownicy, którzy mają być przede wszystkim lojalni, powinni być wprawiani w poczucie, że pracując w firmie uczestniczą w misji i są dopuszczeni do tajemnic, które nie powinny ujrzeć światła dziennego. Na pracowników w takiej firmie należy wybrać takie osoby, które potrafią się podporządkować, są ugodowe.

Motywowanie pracowników konformistycznych
Firmy, w których szef nie daje swoim pracownikom żadnej swobody, wymagają również innego typu pracowników. W takich firmach motywacja do pracy jest wzbudzana głównie poprzez środki doraźne, takie jak pieniądze. Pracownicy, którzy nie mają na swoim stanowisku pracy zbyt wielkiej swobody, oraz którzy bardzo sztywno określone reguły pracy i którzy nie mają pola do popisu jeśli chodzi o ich kreatywność, powinni być motywowani do pracy poprzez pieniądze i prestiż. Tak jest na przykład przy pracy na infolinii. Do tego rodzaju pracy dobiera się osoby, które mają dużą potrzebę komfortu życiowego, niewielką odwagę osobistą, a także osoby, dla których stabilizacja życiowa i materialna jest priorytetem.

Motywowanie pracowników kreatywnych
Jak motywować pracowników kreatywnych? W firmach, w których do wykonywania pracy konieczna jest specyficznego rodzaju aktywność umysłowa, konieczne jest pozostawienie pracownikom wolnej ręki. Dotyczy to głównie ustalenia indywidualnej pory pracy dla każdego z pracowników. Nie można zmusić ludzi do tego, aby między 9 a 17 byli maksymalnie kreatywni, a później puścić do domu. Pracownikom kreatywnym należy także zastosować specyficzny system nagradzania. Nie mogą być oni nadmiernie karani za pomyłki i braki efektów, bo praca umysłowa kreatywna ma to do siebie, że po dziesięciu pomyłkach nadejdzie doskonały pomysł. Jeśli pracownik będzie surowo karany za brak efektywności, wówczas zabije się w nim motywację do pracy.

Szef wsparciem
Większość firm wyznaje jednak zasadę współgrania między zespołem pracowników, a szefem. W takich firmach szef powinien być dla pracownika oparciem i partnerem. Wówczas odpowiedzialność za błędy spada na kierownika, ale jednocześnie błędy całego zespołu są dokładnie widoczne przez każdą jednostkę, która wchodzi w skład owego zespołu. Jest to dość złożony temat, nad którym niejeden rekruter zjadł sobie zęby. Wydaje się jednak, że jest to najczęściej spotykany model budowania zespołu w firmach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *